Vergi Ziyaı Cezası Nedir? Uzlaşma İndirimi Ne Kadar?

Vergi Ziyaı Cezası Nedir?

Vergi ziyaı cezası nedir, neden ve kimlere hangi durumlarda kesilir gibi soruların yanıtları sıkça araştırılıyor. Vergi kanunu şartlarının yerine getirilmesi yasal sorumluluktur. Yerine getirilmemi ise gerekli cezai şartlara ve yasal takiplere tabidir.

Vergi ziyaı cezası da Vergi Usul Kanunu 341. Madde şartlarını tam olarak yerine getirmeyen ve haliyle suç işlemiş olan kişilere kesilen bir ceza türüdür. Vergi ziyaı cezasının kesilme nedenlerinden bir diğeri ise 359. Madde şartlarına uyulmamasıdır.  Hangi durumlarda kesilir sorusuna cevap vermek gerekirse de;

• İlgili mükellefin ya da yasal sorumluluk vergilendirme süreçlerinde gerekli ödevlerin yerine getirmemesi halinde,
  • Yerine getirse de eksik olarak yerine getirmiş olması,
  • Verginin eksik işlemden kaynaklı vaktinde tahakkuk edilmemesi

Tüm bu durumlarda vergi mükellefine ya da sorumlusuna doğrudan vergi ziyaı cezası kesilir.

Vergi Ziyaı Cezası Neden Kesilir?

Vergi ziyaı cezası neden kesilir ve hangi durumlarda kesilir gibi sorular sıklıkla merak ediliyor. Mükelleflerin pek çoğuna kesilen bu cezanın en temel nedeni Vergi Usul Kanunu’nun 341. Ve 359. Madde şartlarının yerine getirilmemesidir. Bu madde şartlarının yerine getirilmemesi şunları ifade ediyor;

• Vergi mükellefinin veyahut da yasal sorumluluk sahibi olan kişinin vergilendirme süreçlerinde gerekli ödevlerin yerine getirmemesi halinde,
  • Ödevlerini yerine getirse de eksik olarak yerine getirmiş olması durumunda,
  • Verginin yapılan eksik işlemlerden kaynaklı vaktinde tahakkuk edilmemesi durumunda kesilir.

Bu cezanın dikkate alınması ve belirtilen yasal süre zarfında ödenmesi de yasal zorunluluk kapsamındadır.

Vergi ziyaı Cezası Hesaplama

Vergi ziyaı cezası hesaplama işlemi oldukça basit parametrelerden oluşuyor.

• 341. Madde şartları kapsamında vergi ziyaına sebebi olan mükelleflere kesilen bu ceza ziyaı neden olan verginin tam bir katına eşittir.

Bir katı kadar kesilen cezanın ödenmesi de yasal şarttır. Mükellefin 359. Vergi usul şartlarının ziyasına neden olması halinde ise ziyaa sayılan verginin üç katı kadar ceza kesilerek mükelleften tahsil edilir.

Vergi Ziyaı Suç Mu Kabahat Mı?

Vergi ziyaı suç mu kabahat mı sorusuna her ikisi de şeklinde yanıt vermek mümkündür.

• Biraz daha açıklayıcı olmak gerekirse de vergi ziyaasına neden olmak vergisel kapsamda bir kabahat olarak kabul ediliyor.

Bu kabahata ilişkin kesilen ceza ise doğrudan yaptırım olarak kabul görüyor.

Vergi Ziyaı Cezası Oranı

Vergi ziyaı cezası oranı %50 şeklinde belirlenmiştir. Öncelikle vergi incelemesi yapılır, bunu takiben de durum takdir komisyonuna sevk edilir.

Yasal süresi geçmiş olan her bir vergi beyannamesi için belirttiğimiz ceza oranı uygulanır ve tahsil edilir.

Vergi ziyaı Cezası Uzlaşma

Vergi ziyaı cezası uzlaşma süreci mümkündür. Cezaya tabi tutulan mükelleflerin ilk 30 gün içerisinde mahkeme ile itiraz etme ya da uzlaşma talep etme hakları mevcuttur.

• Uzlaşmadan olumlu netice alınırsa cezada indirim yapılarak oran % 50 seviyesinden %25 seviyesine doğrudan indirilir.

Vergi Ziyaı Cezası İptali

• Vergi ziyaı cezası iptali için ceza ihbarnamesi mükellefe ulaştıktan sonraki ilk 30 gün içerisinde mahkemeye başvurulabilir.

Mahkeme mükellefi haklı bulursa uygulanan cezanın iptali onanır. Böylece mükellef ihbarnamede yer alan ödemeyi yapmasına dair yasal zorunluluktan sorumlu olmaz.

Vergi Ziyaı Cezası Kime Kesilir?

Vergi ziyaı cezası kime kesilir sorusunun cevabı mükellefler tarafından araştırılıyor.

• Vergi ziyaı cezası 359. Kanun şart ve gerekliliklerini yerine getirmediği tespit edilen mükelleflere kesilir.

Ceza oranı ise maddede geçerli olan eylemlerine yerine getirmemesi durumunda üç katı şeklinde yansıtılır ve tahsil edilir.

Vergi Ziyaı Cezası Ne Kadar 2023?

Vergi ziyaı cezası ne kadar 2023 yılında zamlandı mı gibi sorular yanıt aranıyor. Vergi ziyaı cezasının tutarı uyulmayan madde kapsamındaki vergi borcunun üç katı şeklinde belirlenmiştir.

Mükellef gelen ihbarname de ödemesi gereken tutarı ve ödemesi gereken yasal süreyi görebilir.