Kiracıyım, Ev Sahibi Evi Satıyor Ne Yapmalıyım?

Yasalarımız ev sahibinin içinde kiracı varken evi satmasına engel oluşturmamaktadır. Fakat kiracıların içinde oturdukları ev satıldığında yapabilecekleri bazı hareketler bulunmaktadır.

Kiracıyım, ev sahibi evi satıyor ne yapmalıyım sorusu yoğun olarak sorulmaktadır. Kiracılar için evin satılması çok önemli bir durumdur. Ev sahibi ve kiracı arasında bir sözleşme imzalanmaktadır.

Bu sözleşme oldukça önemlidir. Kiracı belirlenen kira bedelini eksiksiz zamanında ödediği sürece sözleşmenin süresi dolmadan evde çıkarılamaz.

Ev sahibi bu süreden önce kiracı sözleşmeye aykırı bir hale yapmadığı sürece tahliye işlemi başlatamaz.

Evi satın alan kişi eğer kiracıyı çıkarmak isterse 6 ay önceden kiracısına ihtarda bulunmalıdır. İhtarın hukuki olarak yapılması da mühimdir.

Eğer yasal bir şekilde ihtar yapıldığı kanıtlanamıyorsa kiracı bu duruma itirazda bulunabilir. Fakat bütün süreç doğru bir şekilde yürütülürse kiracının sözleşmesi ihtardan sonraki 6 ayın sonunda iptal edilir. Bu noktadan sonra kiracı evi boşaltmak zorundadır.

Satılan Evden Kiracı Çıkmak Zorunda Mı?

Son dönemde artan kiralardan faydalanmak isteyen ev sahipleri kiracılarını fazla kira ödemeye ya da evden çıkmaya zorlamaktadır.

Evden çıkarma sürecinde ise genelde ev sahipleri kâğıt üstüne satış yaparak kiracılarını çıkmaya zorlama yöntemini tercih etmektedir.

Satılan evden kiracı evden çıkmak zorunda mı diyenler için böyle bir durumun söz konusu olmadığını söylemek mümkündür.

Yeni ev sahibinin bu durumda mevcut kira sözleşmesini de üstüne alması ve kiracılık ilişkisini devam ettirmesi bir zorunluluktur. Fakat yeni ev sahibi de kiracısından evi boşaltmasını isterse bu durumda öncelikle ihtarname göndermesi şarttır.

Bu durumda kiracının evi boşaltmak için 6 ay süresi bulunur. Ya da yeni ev sahibi kiracısının eski sözleşmesi bittikten sonra sözleşmeyi yenilemeyip kiracısından çıkmasını isteyebilir.

Eski Kiracıya Yeni Ev Sahibi Zam Yapabilir Mi?

Uzun süredir ikamet ettiğiniz eviniz satıldı ve yeni bir ev sahibiniz olduysa bu durumda kiranızın değişip değişmeyeceği ile ilgili kaygı duymanıza gerek yoktur.

Eski kiracıya yeni ev sahibi zam yapabilir mi sorusu bu gibi durumlarda çok sorulmaktadır. Yeni gelen ev sahibi kira sözleşmesinin biteceği zamana kadar size yeni bir zam yapamaz.

Fakat kira sözleşmesinin bittiği noktada yeni ev sahibi sözleşme şartlarını değiştirebilir. Sizin tahliyenizi isteyebilir. Binanın yenilenmesi gerekiyorsa bunun sizi evden çıkarabilir.

Fakat yeni ev sahibini sınırlayan bazı kurallarda getirilmiştir. Ev sahibi kirayı anca TEFE, TÜFE oranlarına göre artırabilir.

Bundan daha yüksek bir bedel istediği taktirde kabul etmek ya da itiraz etmek tamamen kiracıya bırakılmıştır. Ayrıca günümüzde kiracıyı korumak adına ev sahiplerine kiranın yüzde 25’i kadar artırım yapma koşulu getirilmiştir.

Ev sahibi bu duruma itiraz için mahkemelere başvurduğunda genelde dava düşmektedir.

Oturduğum Ev Satıldı, Kontrat Ne Zaman?

Kiracıların ev sahipleri ile anlaşması zaman zaman zorlayıcı olabilmektedir. Bu nedenle yapılan sözleşmelerde özellikle detayların bile madde madde yazıya dökülmesi oldukça önemlidir.

Çünkü sözleşme ev sahibinin de kiracının da haklarını korumaya yardımcı olmaktadır. Oturduğum ev satıldı, kontrat ne zaman yapmalıyım şeklinde sorular sorulmaktadır.

Oturduğunuz ev satıldığında da kira sözleşmeniz bitmeden yeni ev sahibiniz sözleşmeyi iptal edemez ve size yeni bir sözleşme dayatamaz.

Ancak sözleşmeniz bittikten sonra yeni ev sahibiniz size yeni şartlar sunabilir. Aynı şekilde ev sahibiniz sözleşmede belirlenen şartların dışında yeni koşullarla siz gelemez.

Böyle bir durumda mahkemeye gidip itiraz ederek hakkınızı aramanız mümkündür. Mahkemeler genelde kiracıların haklarını koruyucu şekilde karar almaktadır. Bu nedenle ev sahibinize karşı mahkemeye gitmekten çekinmemenizi öneririz.