Emekli Maaşına Haciz Konulabilir mi 2023?

Emekli Maaşına Haciz Konulabilir Mi?

Emekli maaşına haciz koyulabilir mi veya hangi durumlarda haciz koyulur tarzındaki sorular emekli vatandaşlar tarafından merakla araştırılıyor.

• Emekli maaşlarınız kanunlar çerçevesinde tek bir koşul hariç haciz konulamaz. Emeklinin rızası alınmadan koyulan hacizler geçersizdir.

Sadece 5510 sayılı Kanun kapsamında SGK kurumu alacaklarını ya da nafaka türü alacakları emekli maaşından haczedebilir. SGK dışında kalan tüm resmi ya da özel kurum-kuruluşlar emeklilerden alacaklarını haciz yoluyla alma hakkına sahip değildir.

Bu tarz tebligatların gelmesi halinde emekli kişinin reddetme hakkı tamamen yasalalar kapsamındadır.

Emekli Maaşına Haciz Konulamaz Maddesi

Emekli maaşına haciz konulamaz maddesi sıkça merak ediliyor.

• Normal şartlarda eskiden kısmana emekli aylıklarına haciz koyulabiliyordu. Ancak artık 5510 sayılı Kanun kapsamında tüm SGK kurumları tek çatı altında toplandı. Bunun akabinde ise ilgili kanunun 83. Maddesine göre emeklilerin maaşlarına haciz konulması mümkün değildir.

Bu kanun emekli sandığı, BAĞ-KUR, SSK gibi tüm emekli aylıklarını kapsıyor.

Varlık Şirketleri Emekli Maaşına Haciz Koyabilir Mi?

Varlık şirketleri emekli maaşına haciz koyabilir mi sorusu emekli vatandaşlar tarafından merak ediliyor. Vatandaşların ödemediği ve haciz kararı alınan borçlar yasal süre sonrasında varlık şirketlerine devredilir.

• Normal şartlarda varlık şirketleri bu borçları yapılandırarak kişiden tahsil edebilir. Tahsil edemezse de haciz yoluna yeniden başvurabilir. Ancak bu varlık şirketleri 5510 sayılı Kanun’un 93. ve 83. Maddesi kapsamında hiçbir emekli maaşına haciz koyamaz. Bu yasal olarak geçerli değildir.

Bankalar Emekli Maaşına Haciz Koyabilir Mi?

Bankalar emekli maaşına haciz koyabilir mi sorusunun cevabı emekli maaş türüne göre değişiyor. Eskiden her banka alacağı tutar için emekli aylıklarını haczedebiliyordu. Ancak artık emeklinin rızası olmadan bu durum yasalar gereği mümkün değildir. Konuya ilişkin ayrıntılar şu şekildedir;

• Tüm memur emeklileri tamamen 5434 sayılı Kanun’a tabidir. Bu nedenle bankalar maaş haczi uygulayamaz.
  • SSK, BAĞ-KUR ve Banka ya da Borsadan emekli olan vatandaşların maaşlarına da 5510 sayılı Kanun’un 93. ve 83. Maddesi gereğince bankalar haciz uygulayamaz.

Bankadan maaş haczine ilişkin tebligat gelirse belirttiğimiz yasa ve kanun kapsamında itiraz edebilirsiniz. Kendi rızanız olmadığı süre maaşınızın haciz edilmesi mümkün olmayacaktır.

SGK Emekli Maaşına Haciz Koyabilir Mi?

SGK Emekli maaşına haciz koyabilir mi sorusunun cevabı kısmen evet ve kısmen de hayırdır. Normalde hiçbir kurum ve kuruluş emekli maaşına artık haciz uygulayamıyor.

• Nitekim SGK kurumu eğer emeklinin kurum prim borçları varsa maaşı haczetme hakkına sahiptir.

Yasalar gereğince emeklinin buna itiraz etmesi mümkün değildir.

SGK Emekli Maaşının Ne Kadarına Haciz Koyabilir?

SGK emekli maaşının ne kadarına haciz koyabilir sorusunun yanıtı %25 şeklinde verilebilir.

• SGK kurumuna emekli vatandaşın prim borcu ya da SGDP kapsamında borcu varsa kurum bunu toplam emekli aylığına %25 haciz uygulayarak tahsil etme hakkına sahiptir.

Yani sadece emekli aylığının dörtte biri oranında haciz uygulanıp tahsil işlemi yapılabilir. Ayrıca SGK kurumu dışındaki hiçbir kurum alacaklarına istinaden emekli aylığına yasal olarak haciz uygulama hakkına sahip değildir.

Kredi Borcundan Dolayı Emekli Maaşına Haciz Konulabilir Mi?

• Kredi borcundan dolayı emekli maaşına haciz konulabilir mi sorusunun yanıtı artık direk hayırdır. Eskiden bankalar alacakları için tüm emekli aylıklarına haciz uygulayabiliyordu. Bunun için emeklinin rızası şartı aranmıyordu.

Nitekim artık hiçbir emeklilik türü için borçtan kaynaklı bankaların haciz koyma yetkisi bulunmuyor. Emeklilerin kanun öncesinde verdiği rıza da geçersiz sayılıyor.

Kredi borçları 5510 sayılı Kanun’un 93. ve 83. Maddesi kapsamında emekli maaş haczi yapılarak tahsil edilemez.

Emekli Maaşı Hangi Hallerde Haczedilir?

Emekli maaşı hangi hallerde haczedilir sorusu merakla araştırılıyor. Artık emekli maaşına bankalar ya da diğer kurum kuruluşlar haciz koyamıyor.

• Sadece SGK kurumu emeklinin prim borcu ya da SGDP alacağı varsa haciz koyabilir. SGK kurumunun emekli aylığına koyabileceği maksimum haciz oranı ise %25’tir.

Yani emekli aylığının 4’te 1’inden daha fazlasına haciz koyma hakkına sahip değildir.